- Technológia
Stringbike lánc nélküli bicikli
Óriási szenzáció volt a 2010-es padovai nemzetközi biciklivásáron a lánc meghajtás nélküli bicikli, amiről rengeteget cikkezett a sajtó.
Ezt a kerékpárt Kohlheb Róbert és csapata találta fel és már megjelenésekor úgy nyilatkoztak egyesek róla, hogy forradalmasíthatja a kerékpározást.
Természetesen egy ilyen különleges szerkezet egyedi gyártást igényel.
- Tulajdonképpen a pár évvel ezelőtti válság hozta ennek a kerékpárnak a gyártását – mondja Bach János a Best-tool Kft. ügyvezető igazgatója. – Állandóan munkákat, megrendeléseket kerestünk és egyszer csak egy székesfehérvári cég megkeresett bennünket ezzel a biciklivel, hogy a próbagyártást ránk bíznák. Ők adták az alapanyagot (egy különleges alumínium-ötvözetet), mi pedig kb. fél év alatt rákészültünk a gyártásra.
Elkészítettük az ehhez szükséges speciális szerszámokat és kidolgoztuk az egész gyártási folyamatot. Pusztán egy háromdimenziós rajz alapján kellett az egész gyártást a nulláról megterveznünk. A váz darabjait gyártottuk, amelyek jórészt kézzel készültek, vigyázva arra, hogy például ennél a hajtásnál a két tengelytávolság rendkívüli pontosságot igényel.
Az általunk előállított váz-alkatrészek hegesztését már Hartán végezték Vajda László műhelyében, akinek szintén ki kellett dolgozni az ehhez kapcsolódó hegesztési technológiát.
Egyelőre a próbatermelésen vagyunk túl egy pár száz darabos szériával, négyféle méretben. Folynak a biciklik tesztelései és az értékelések, ha megfelelő piacot találnak hozzá, készek vagyunk sorozatban is gyártani.
A 19 fokozatú bicikli hajtása elsőre meglepően hasonlít a hagyományos, láncos társaiéhoz, de pár kilométer után már lemérhető a különbség. A bicikli kerekét a lánc helyett zsinór mozgatja (string angolul zsinórt jelent). A pedálokat és a zsinórt egy ellipszis alakú lengőkar kapcsolja össze – ez a bicikli lelke, ami meghatározza a hajtás minőségét és az áttételtől függően jelentősen csökkenti a láncos hajtásnál jól ismert holtpontot. A tesztelések szerint a Stringbike hatásfoka magasabb, az utazósebességet könnyebb vele tartani és kevésbé terheli a vázat is.
Fejlesztői elsősorban a sokkal jobb futása és a komfortosabb biciklizés érzése miatt várják ennek a típusnak az elterjedését.
Schill Tamás